مقالات

موارد مصرف اسید بوریک چیست؟ فواید، مضرات و کاربرد

نحوه استفاده از بوریک اسید

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک یا H3BO3 یک ترکیب اسیدی محلول در آب است که از هیدروژن، بور و اکسیژن تشکیل شده است. این ماده یک اسید لوئیس بور است که خاصیتی ضعیف و تک‌بازیک دارد. نام‌های دیگر اسید بوریک عبارتند از بورات هیدروژن یا اسید ارتوبوریک. جرم مولی آن 61.83 گرم بر مول است. بر اساس مقیاس pH، اسید بوریک دارای PH برابر با 5.1 است. این ماده شیمیایی دارای خواص ضد ویروسی، ضد عفونی کننده و ضد قارچی است. اسید بوریک به طور گسترده در زمینه های مختلف مانند پزشکی، حشره کش، صنعتی، انرژی هسته ای و آتش سوزی استفاده می شود.

فواید اسید بوریک

اسید بوریک فواید زیادی برای سلامتی دارد. از این ماده در موارد زیر استفاده می‌شود:

• درمان آکنه

اسید بوریک می‌تواند به خشک کردن جوش‌ها و مبارزه با باکتری‌های مسبب آکنه کمک کند.

• پیشگیری از پای ورزشکار

اسید بوریک با خاصیت ضد قارچی خود می‌تواند از ابتلا به پای ورزشکار جلوگیری کند.

• درمان عفونت گوش

در بعضی موارد، از محلول رقیق اسید بوریک برای درمان عفونت‌های گوش استفاده می‌شود.

• پانسمان زخم و سوختگی

اسید بوریک به عنوان یک ضدعفونی‌کننده ملایم می‌تواند در پانسمان زخم و سوختگی‌های سطحی به کار رود.

سلامت واژن

اسید بوریک به حفظ سلامت واژن کمک می‌کند. این ماده با متعادل کردن PH واژن، به درمان عفونت‌های قارچی (برفک) کمک می‌کند. همچنین باعث کاهش علائمی مانند سوزش و خارش واژن می‌شود.
فواید اسید بوریک برای سلامت واژن به شرح زیر است:

• بازگرداندن فلور طبیعی واژن

اسید بوریک می‌تواند باکتری‌های مفید واژن را افزایش دهد و به بازگرداندن تعادل باکتریایی آن کمک کند.

• کاهش ترشحات واژن

اسید بوریک می‌تواند میزان ترشحات غیرطبیعی واژن را کاهش دهد.

• درمان عفونت‌های واژن

علاوه بر عفونت قارچی، اسید بوریک در برخی موارد برای درمان تریکومونیازیس و واژینوز باکتریال نیز کاربرد دارد.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت انگلی است که از طریق رابطه جنسی محافظت‌نشده منتقل می‌شود. این عفونت باعث ترشحات بدبوی واژن، خارش شدید، التهاب و درد هنگام ادرار در زنان می‌شود. در اکثر موارد، مردان بدون علامت هستند.
زنانی که به تریکومونیازیس مبتلا هستند، در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند. علائم تریکومونیازیس شامل موارد زیر است:

  •  سوزش ادرار
  • درد هنگام رابطه جنسی
  •  ناراحتی در ناحیه لگن
  •  ترشحات سفید یا خاکستری رنگ با بوی بد واژن

اسید بوریک به کاهش خارش و سوزش واژن کمک می‌کند. اسید بوریک به صورت پودر موجود است و باید به صورت موضعی استفاده شود و به هیچ وجه نباید بلعیده شود.

دیگر موارد استفاده پودر اسید بوریک

• درمان سوختگی پوشک و نیش حشرات

اسید بوریک در بسیاری از داروهای هومیو پاتیک استفاده می‌شود. اسید بوریک رقیق شده می‌تواند برای درمان سوختگی پوشک و نیش حشرات به کار رود. همچنین می‌تواند درد ناشی از نیش حشرات و آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد.

• حشره‌کش موثر برای سوسک، موش و مگس

اسید بوریک به عنوان یک حشره‌کش مؤثر عمل می‌کند. اسید بوریک را می‌توان در مناطقی که سوسک بیشتر دیده می‌شود، پخش کرد. سوسک‌ها با راه رفتن روی اسید بوریک، به پاهایشان می‌چسبد و بعداً آن را می‌بلعند. این کار باعث از بین رفتن سوسک‌ها می‌شود.
مهم: اسید بوریک را می‌توان با غذایی که موش‌ها از آن تغذیه می‌کنند مخلوط کرد. این غذا می‌تواند مخلوطی از کره بادام زمینی یا تکه‌ای نارگیل باشد. موش‌ها با خوردن این غذاهای مخلوط با اسید بوریک، می‌میرند. با این حال، در مورد طعمه احتیاط کنید و آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا مصرف آن برای کودکان می‌تواند کشنده باشد.

استخرهای شنا

استخرهای شنا شخصی را می‌توان به طور مؤثر با پودر اسید بوریک نگهداری کرد. اسید بوریک همچنین به عنوان یک ماده شیمیایی استخر شنا شناخته می‌شود. پودر اسید بوریک را می‌توان به طور مستقیم با آب استخر مخلوط کرد.

لکه بر قوی لباسهای سفید!

علاوه بر فواید متنوعی که برای سلامتی دارد، اسید بوریک می‌تواند در تمیز کردن لباس‌ها نیز به شما کمک کند. این ماده کاربردهایی به عنوان لکه‌بر، بوگیر، ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده‌ی قوی دارد.
با استفاده از اسید بوریک می‌توانید به طور مؤثر لکه‌های عرق روی لباس‌های سفید را از بین ببرید. یک قاشق غذاخوری اسید بوریک را با مقدار معمول مواد شوینده لباسشویی مخلوط کنید و لباس را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این محلول خیس کنید. سپس لباس را به روش معمول بشویید.
اسید بوریک همچنین می‌تواند لباس‌ها را کمی روشن‌تر کند. برای این منظور، همان مقدار اسید بوریک و مواد شوینده را با هم مخلوط کنید. این پودر را به همراه تمام لباس‌هایتان داخل ماشین لباسشویی بریزید. اسید بوریک ضمن پاک کردن لکه‌ها، بوی نامطبوع لباس‌ها را نیز از بین می‌برد.

مصارف صنعتی

  •  عایق و ضد حریق: به دلیل خاصیت ضد حریق بودن، اسید بوریک به طور گسترده در ساخت مبلمان، تشک و عایق استفاده می‌شود. همچنین برای محافظت از چوب در برابر حمله قارچ‌ها و حشرات کاربرد دارد.
  •  تولید شیشه و فایبرگلاس: از اسید بوریک در صنایع تولید فایبرگلاس، ظروف شیشه‌ای خانگی و شیشه‌های به کار رفته در نمایشگرهای کریستال مایع (LCD) استفاده می‌شود.
  •  تمیز کننده قالب و حشره‌کش: این ماده شیمیایی به عنوان پاک‌کننده‌ای عالی برای انواع قالب‌ها عمل می‌کند و برای از بین بردن حشرات مانند مورچه، سوسک، نقره‌ای، کک و غیره موثر است.
  •  چرم‌سازی و جواهرسازی: در صنعت چرم‌سازی و جواهرسازی نیز از اسید بوریک استفاده می‌شود.
  •  روان‌کننده: مخلوط کردن اسید بوریک با روغن نفت یا روغن گیاهی، روان‌کننده‌ای عالی برای سطوح سرامیکی یا فلزی ایجاد می‌کند. حتی می‌توان از آن برای روان‌تر کردن صفحه بازی تخته‌نرد استفاده کرد.
  •  تولید محصولات صنعتی: تولیدکنندگان از اسید بوریک در محصولاتی مانند مین، سموم دفع آفات، لعاب و رنگ استفاده می‌کنند.
  • کود گیاهی: – اسید بوریک در کشاورزی به طور گسترده برای رفع کمبود بور در گیاهان به کار می‌رود.

 

نحوه مصرف اسید بوریک

نحوه استفاده از بوریک اسید

روش مصرف اسید بوریک با توجه به محل استفاده و نوع دارو متفاوت است. رایج‌ترین شکل‌های اسید بوریک عبارتند از:

۱. آب بورات (اسید بوریک)

این محلول حاوی ۳ درصد اسید بوریک است. آب بورات معمولا با ریختن چند قطره از محلول روی پنبه استریل یا گاز استریل و سپس قرار دادن آن روی پوست ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. همچنین می‌توان طبق دستور پزشک، ۲ تا ۳ بار در روز آن را روی چشم استفاده کرد.

۲. پماد واژن اسید بوریک

برای درمان واژینوز باکتریال و عفونت‌های قارچی، اسید بوریک (ترکیب شده با مواد دیگر) را می‌توان به صورت پماد واژن یافت. این پماد معمولا به مدت ۷ تا ۱۰ روز، یک بار در روز استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید آن را به صورت پودر تهیه کنید که به محلول وان سیتز اضافه می‌شود و یک یا دو بار در روز استفاده می‌گردد.

۳. قرص واژن اسید بوریک

قرص‌های واژن اسید بوریک را می‌توانید شب‌ها قبل از خواب و به مدت زمان تجویز شده توسط پزشک، وارد واژن کنید. در طول درمان عفونت با قرص واژن اسید بوریک، بهتر است از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید.

چگونه از اسید بوریک برای قارچ ناخن پا استفاده کنیم؟

اسید بوریک در پودرهای ضد قارچ موجود است که در پیشگیری از بیماری پای ورزشکاران مفید است. از خارش، تحریک و تشکیل قارچ در ناحیه پا و ناخن پا جلوگیری می کند. فرم پودر را می توان قبل از پوشیدن جوراب پا مانند کفش و جوراب استفاده کرد.

عوارض جانبی مصرف اسید بوریک

اسید بوریک در عین حال که فواید زیادی دارد، اما در صورتی که با غلظت بالا استفاده شود، می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. در ادامه به عوارض جانبی اسید بوریک اشاره می‌کنیم:
• علائم جدید یا بدتر شدن علائم (خارش، ترشحات واژن و غیره): استفاده از اسید بوریک با غلظت بالا می‌تواند باعث ناراحتی واژن شود. گاهی اوقات ممکن است خارش همراه با سوزش را افزایش دهد.

موارد منع مصرف اسید بوریک

  • در صورت داشتن علائم زیر نباید از هیچ نوع اسید بوریکی استفاده کنید:
    تب
  •  بیماری قلبی
  •  اختلال عروق خونی
  •  خونریزی واژن

نکات مهم در مورد مصرف اسید بوریک

• مسمومیت‌زا برای کودکان: اسید بوریک برای کودکان می‌تواند سمی باشد، بنابراین به دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
• نگهداری: اسید بوریک را در جای خشک و خنک (دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) و دور از نور خورشید نگهداری کنید. از مصرف اسید بوریک تاریخ گذشته خودداری نمایید.
• عوارض جانبی: در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی در زمان استفاده از اسید بوریک برای رفع التهاب یا خارش ناحیه تناسلی، مصرف را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

بوریک اسید از کجا بخریم؟

برای خرید بوریک اسید می توانید به صورت آنلاین اقدام نمایید. اسپوتا شیمی با سالها سابقه در فروش محصولات شیمیایی به صورت عمده و خرده آماده ارائه خدمات به خریداران محترم می باشد. برای مشاوره و یا خرید بوریک اسید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

 

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *